زگیل تناسلی یک بیماری پوستی میباشد که ممکن است  هر کدام از ما در طول عمر خودمان چند بار ان را تجربه کرده باشیم. در واقع اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم زگیل تناسلی یک نوع زائده گوشتی نرم میباشد که در نواحی تناسلی یا مقعد ایجاد می شود که می تواند با درد همراه باشد. به طور کلی یک نوع عفونت مقاربتی میباشد که در اثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV انتقال داده می شود.

اما اینگونه نمی باشد که تمام کسانی که مبتلا به        HPVمی باشند به زگیل تناسلی نیز مبتلا می شوند. در تحقیقات جدید که در مرکز پیشگیری از بیماری ها در امریکا یا همان CDC امار نشان می دهد که بین هر 100 فرد بزرگسال حداقل یک نفر به زگیل تناسلی یا یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می باشد که همین علل اهمیت این موضوع را تا چند برابر افزایش می دهد و نمی توان میزان شیوع ان را نادیده گرفت.

زگیل تناسلی معمولا با یک لایه تومور بر روی پوست ایجاد می شود که معمولا با گذشت چند هفته و با درمان مناسب به طور کامل درمان می شوند. اما در برخی اوقات ممکن است این بیماری به طول انجام و با خود علائمی دردناک به همراه داشته باشد که در این صورت ما به شما پیشنهاد می کنیم هر چه سریع تر به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید و بر اساس شرایط شما بهترین راه درمانی که پزشک شما صلاح می داند را پیش بگیرید.

تشخیص زگیل تناسلی به دلیل شباهت ان به زگیل های معمولی ممکن است سخت نباشد. اما تفاوت های بین  انها می باشد که تشخیص انها را ساده می کند به طور مثال زگیل های معمولی در همه بخش ها بدن نمایان می شوند مانند پوست دست پا و… اما زگیل های تناسلی فقط می تواند بر روی نواحی تناسلی مثل لگن، الت تناسلی،یا دور مقعد که به این نوع زگیل ها که دور مقعد ایجاد می شوند زگیل های مقعدی نیز گفته می شود.

همانطور که گفتیم زگیل های معمولی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شوند و یکی از نکاتی که فرق انها را اشکار می سازد این است که زگیل های معمولی معمولا یک واحد هستند برخلاف زگیل های مقعد که ممکن است در گروه های چند تایی ایجاد شوند و در صورت عدم توجه به انها بیشتر هم خواهند شد. یکی دیگر از تفاوت زگیل های تناسلی با مابقی زگیل ها این است که این زگیل ها گنبدی شکل نمی باشند اما از سطح پوست بالاتر می باشند و به صورت تخت رشد می کند.

رنگ زگیل های تناسلی در اکثر اوقات نزدیک به رنگ پوست می باشد مثل صورتی، یا قهوی ای روشن اما ممکن است رنگ این زگیل ها با گذشت زمان تغییر کند. و یک نکته دیگر این است که با درمان زگیل تناسلی رنگ منطقه ای که زگیل در ان رشد می کرد نیز به رنگ عادی اسبق خود باز می گردد.

دلایل ایجاد زگیل تناسلی

همانطور که قبل تر نیز خدمت شما گفتیم دلیل ایجاد این زگیل همان ویروس پاپیلوما یا به اختصار HPV می باشد. این ویروس می تواند از طریق برقراری رابطه جنسی از شریک جنسی به فردی دیگر منتقل شود. HPV می تواند بر روی ناحیه تناسلی تاثیر داشته باشد اما نه لزوما به شکل زگیل یا حتی ممکن است علائم بیماری چند ماه بعد از رابطه خود را نشان دهد یا حتی بیشتر برای همین خیلی از افراد از اینکه به این بیماری مبتلا می باشند اگاه نیستند و در بدترین حالت ممکن است که ویروس HPV به سلول های دهانه رحم برسد که با ایجاد سرطان می شود.

برای همین پزشکان برای کسانی که دارای رابطه جنسی می باشند پیشنهاد می کنند که هر چند وقت یک بار به مطب یک متخصص برای معاینه مراجعه کنند چون ابتلا به ویروس HPV یک بیماری مقاربتی می باشد.  یکی از نکات مثبت این می باشد که همه ویروس های پاپیلومای خطرناک نمی باشند وبا درمان های ساده از بین می روند اما باز برای احتیاط بهتر است که به یک متخصص اورولوژی برای معاینه و تشخیص سطح بیماری مراجعه کنید.

علائم زگیل تناسلی

اما از کجا بفهمیم که ایا به این ویروس مبتلا می باشیم یا خیر؟

همانطور که قبل تر نیز خدمتتان عرض کردیم این بیماری ممکن است تا مدت ها ظاهر نشود و از خود علائمی نشان ندهند. اما این ویروس نیز مانند مابقی ویروس ها زمانی که در حالت فعال می باشد از خود علائمی نشان می دهد که با شناسایی انها می توان وجود این بیماری در خود را کشف کرد. اما نکته بسیار مهم که باید به ان اشاره شود این است که HPV حتی در دورانی که فعال نمی باشد نیز منتقل می شود پس باید بسیار مراقب بود. بسیاری از افردای که HPV  دارند تا مدتی علائمی ندارند یا علائم خفیفی دارندکه معمولا به انها توجه نمی شود و از کنار انها عبور می کنند. با پیشرفت بیماری زگیل ها افزایش می یابند که حتی می توان انها را با چشم نیز دید. این علائم می تواند تا چند هفته یا چند ماه بعد از رابطه جنسی خود را بروز بدهند.

بیماریهای مشابه به زگیل تناسلی

در خیلی از وقت ها زگیل های تناسلی با بسیاری از بیماری های زائده هایی مشابه اشتباه گرفته شوند. برخی بیماری که می توانند با این بیماری علائم یکسانی داشته باشند می تواند به بیماری هایی مانند: کراتوز سبورئیک، مولوسکوم کونتاژیورزوم، کوندیلوما لاتا، لیکن پلان،کیست اپیدرموئید و…  اشتباه گرفته شود. پس بهتر است با بروز کوچک ترین علائم به مطب یک پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا قبل از اینکه بیماری شروع به پیشرفت کند درمان لازم آغاز شود.

زگیل تناسلی در مردان

بخش عمده ای از مبتلایان ویروس HPV مربوط به زنان می باشد. زیرا داشتن این ویروس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان افزایش می دهد. اما به این معنا نمی باشد که این ویروس درون مردان نمی باشد یا خطری به همراه نداشته باشد. این ویروس در مردان به ندرت می تواند باعث ایجاد سرطان دستگاه تناسلی باشد. هر چند که این سرطان ها شایع نمی باشند.  ویروس HPV می تواند در مردان نیز باعث ایجاد زگیل تناسلی شود که معمولا در نواحی آلت تناسلی یا مقعد و بیضه نمایان شود.

بیش از 30 نوع ویروس HPV وجود دارد که می تواند درون مردان باعث ایجاد سرطان دستگاه تناسلی یا سرطان مقعد شود اما طبق اماری که توسط انجمن سرطان امریکا ارائه شده هر دوی این سرطان ها نادر می باشند. البته خطر ابتلا سرطان مقعد در مردانی که همجنسگرا یا دوجنسگرا می باشند بیش از مردانی می باشد که فقط با یک زن رابطه جنسی دارند. ورود این ویروس به مردان به ندرت علائمی نشان می دهد اما می توان از اولین علایم ان به زگیل تناسلی اشاره کرد که ممکن است با پوست هم رنگ باشد یا رنگی تیره داشته باشد.

برای تشخیص این بیماری و درمان زگیل تناسلی در مردان میتوان از تست pcr استفاده کرد که پیشرفته ترین تست موجود میباشد و حتی بعضی متخصصین هم با آن آشنایی ندارند البته بعضی از پزشکان از سرکه استفاده می کنند که ازمایشی معتبری نمی باشد چون ممکن است پوست نرمال به اشتباه زگیل تناسلی تشخیص داده شود یا برای مردانی که احتمال وجود سرطان مقعد درون انها می باشد پزشکان از آزمایش پاپ اسمیر استفاده می کنند که در این ازمایش سلول هایی از مقعد جمع اوری می شود و مورد آزمایش قرار می گیرد.

زگیل تناسلی در زنان

برخلاف مردان زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی رایجی در زنان می باشد که در اطراف یا روی دستگاه تناسلی ایجاد می شود این زگیل در زنان به صورت گروهی  و شبیه گل کلم می باشند. این نوع زگیل ها در زنان نیز مانند مردان بخاطر ویروس HPV و در صورت ایجاد رابطه جنسی با فرد مبتلا به این بیماری ایجاد می شود.

این ویروس می تواند از طریق واژن، مقعد و دهان منتقل شود. این زگیل  ها می توانند خود را درنواحی تناسلی زنان مانند واژن، ولووا، دهانه رحم، مقعد، ناحیه کشاله ران  ایجاد شود و به این دلیل که این ویروس می تواند از طریق دهان نیز منتقل شود زگیل ممکن است در نواحی ماند دهان، گلو و لب ها نیز ظاهر شود که مانند برامدگی های پوستی کوچک که شبیه گل کلم می باشند ایجاد شود. این زگیل ها در بانوان نیز به رنگ پوستشان یا تیره تر می باشند.

و همانطور بعد از درمان نواحی که ویروس در ان ایجاد و رشد می کرد به رنگ عادی باز خواهند گشت. این زگیل در افرادی که مبتلا به HPV می باشند ایجاد می شود و در زنان زیر 30 سال شایع تر می باشند. و از طریق برقرار کردن رابطه از واژن، مقعد و دهانی یا تماس پوست به الت تناسلی الوده ایجاد شود. این زگیل ها مانند مردان نیز بعد از الوده شدن بلافاصله ظاهر نمی شود و ممکن است علائم ان بعد ماه ها ظاهر شود.

درمان زگیل های تناسلی

برای درمان قطعی زگیل تناسلی روش های گوناگونی وجود دارد که اسید سالیسیلیک یکی از روش ها برای درمان این بیماری می باشد. اسید سالیسیلیک  نوعی اسید هیدروکسی بتا می باشد که به عنوان یک ترکیب طبیعی نیز درون گیاهان یافت می شود. و از ان به عنوان یک هورمون گیاهی استفاده می شود. این ماده دارای خواص کراتولیتیک، باکتریواستاتیک و قارچ کش می باشد اگر به مقدار کم از ان استفاده شود از ان به عنوان یک ضد عفونی کنند نیز می توان بهره برد و در صورت استفاده زیاد سم می باشد. از کاربرد های این ماده می توان به نکاتی همچون:

1.  یک ماده لایه بردار
  2. اسید سالیسیلیک لایه خارجی پوست را تسهیل کرده و باعث ریزش ان می شود.
  3. و از ان برای درمان بیماری های پوستی مانند اکنه،پسوریازیس،پینه،زگیل و شوره سر اشاره کرد.

تاثیر اسید سالیسیلیک برروی زگیل تناسلی

طبق امار اسید سالیسیلیک موثر ترین دارو برای درمان زگیل های تناسلی به شمار می رود.این اسید باعث از بین رفتن تدریجی لایه های پوست می شود و گذشت زمان باعث از بین رفتن زائده های پوستی می شود. از دیگر نکات مثبت این اسید می توان به تحریک زگیل تناسلی می شود که سیستم ایمنی بدن را ترغیب می کند به مقابله با بیماری می کند. علاوه بر تمام این نکات استفاده از اسید سالیسیلیک یک درمان مقرون به صرفه برای درمان زگیل تناسلی است.

برای استفاده از این اسید، روش های زیر را دنبال کنید:

• ابتدا نواحی که زگیل در ان ایجاد شده است را به مدت 10 دقیقه زیر اب گرم استحمام دهید تا پوست نرم شود.
  • زگیل را با یک سطح زبر مانند سنگ پا کمی بسابید.
  • کرم یا محلول اسید سالیسیلیک را بر روی نواحی که زگیل ظاهر شده است بمالید.

توجه کنید که در طی این درمان ممکن است رنگ پوست شما کمی قرمز یا تیره شود که یک واکنش کاملا طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست ولی اگر در طی درمان در نواحی که از اسید سالیسیلیک استفاده می شود دچار درد یا خونریزی شود باید درمان را متوقف کنید و برا درمان جایگزین به پزشک متخصص مراجعه کنید.

همچنین از وسایلی که در این درمان با نواحی که تماس داشتن نباید دیگران استفاده کنند زیرا ویروس HPV از طریق پوست نیز انتقال می یابد و بعد از درمان نیز خودتان هم دیگر از ان وسایل استفاده نکنید زیرا امکان عود مجدد بیماری می باشد. و یک نکته دیگر که باید به  ان اشاره کرد این می باشد که این پماد برای افراد دارای دیابت یا قند مناسب نمی باشد زیرا ممکن است روی اعصاب انها تاثیر بگذارد.

عوارض جانبی استفاد از اسید سالیسیلیک

اگرچه استفاده این دارو با غلظت کم معمولا بی خطر می باشد اما گاهی اقات این ماده می تواند باعث ایجاد سوختگی در نواحی مورد استفاده شود. برخی افراد ممکن به این اسید و مواد درون ان حساسیت داشته باشند و در صورتی که از این پماد با غلظت بالا استفاده شود ممکن است وارد خون شود وفرد دچار مشکلاتی شود. و همچنین نکته بسیار مهم درباره این اسید این می باشد که در صورت بلع می تواند فرد را دچار مسمومیت خطرناکی بکند پس در صورت استفاده از ان، با احتیاط عمل کنید و از دسترس کودکان دور نگه دارید.