روش های دفع سنگ کلیه

باید بدانیم که سایز و محل سنگ در دفع خود به خودی سنگ تاثیر بسیار بالایی دارد. نکته بسیار مهم این است که احتمال دفع خود به خودی سنگ های بالای پنج میلی متر بسیار کم می باشد. یعنی وقتی سنگ شش میلی متر یا بزرگتر باشد، بیمار کاندید سنگ شکنی می شود. چون اگر این سنگ وارد حالب شود با احتمال بسیار بالا گیر می کند و بیمار نخواهد توانست سنگ را دفع کند و با شیوه های دیگر سنگ شکنی و خروج سنگ درمان انجام خواهد شد. از نظر محل سنگ هم، سنگ هایی که در کالیس تحتانی کلیه قرار دارند، از آن جایی که در یک فرورفتگی قرار گرفته اند و به راحتی بالا نمی آید و دفع خود به خودی آن ها بسیار سخت خواهد بود و معمولا باید از روش های دفع سنگ کلیه از جمله سنگ شکنی استفاده کرد.

همین طور در بیمارانی که تنگی مادزادی حالب دارند، به واسطه تنگ و کوچک بودن لوله حالب دفع سنگ حتی در سایزهای کوچک پنج میلی متر هم بیمار قادر به دفع خود به خودی سنگ نخواهد بود. در اختلالات مادزادی دیگر مثل بیمارانی که حالب دوپلیکه یا دو شاخه دارند، وقتی حالب دو نیمه باشد هر کدام از این حالب ها کوچکتر از یک حالب نرمال و طبیعی است، در این بیماران هم دفع سنگ های بالای دو یا سه میلی متر بسیار سخت خواهد بود.

در افراد سالم که کلیه ظاهر نرمال دارد و سنگ در کالیس های میانی فوقانی لگنچه و یا خود حالب باشد، اگر سنگ کمتر از پنج میلی متر باشد امیدواری دفع خود به خودی سنگ با راهکارهای دارویی و تغذیه ای توسط جراح اورولوژی خواهد بود.

برای انجام دفع، باید با علائم سنگ کلیه آشنا شوید که می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

مصرف مایعات خود را افزایش دهید

افزایش مصرف مایعات یکی از راهکارهای کمک به دفع خود به خودی سنگ می باشد. اورولوژیست ها به بیمارانی که سنگ ساز هستند توصیه می کنند که ادرار بیمار در شبانه روز بالای دو یا دو و نیم لیتر باشد. اً چه که کتاب تخصصی جراحان اورولوژی عنوان می شود این است که اگر بیمار سنگ کلیه بالای دو ونیم لیتر در شبانه روز ادرار داشته باشد احتمال سنگ سازی آن بسیار پایین خواهد بود که نکته بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. این بیماران صرفا فقط در زمان هایی که درد سنگ کلیه را تجربه می کنند رعایت می کنند و بعد باز هم فراموش می کنند.

در فصل های گرم مثل تابستان فرد چون تعریق هم افزایش می یابد و حجم عمده آب بدن دفع می شود، برای اینکه دو تا دو و نیم لیتر ادرار در شبانه روز داشته باشد، فرد مجبور به مصرف بالای 5-4 لیتر انواع مایعات می شود. نوع مایعات فرقی ندارد مصرف انواع مایعات مثل آب، چای کمرنگ، نوشابه زرد، دلستر، آب هندوانه و … کمک کننده می باشد. سوالی که همیشه در این مورد پرسیده می شود در مورد نوشیدنی های الکلی می باشد، باید توجه داشت در مورد افزایش حجم ادرار و دفع سنگ نوشیدنی الکلی هیچ تفاوتی با آب خالی ندارد.

در نتیجه ضرورتی برای استفاده آن توسط بیمار نیست و به جای آن با مصرف بیشتر آب و مایعات اثربخشی برای دفع سنگ را خواهد دید. اگر بیمار سنگ زیر پنج میلی متر دارد با مصرف بالای مایعات می تواند احتمال دفع خود به خودی سنگ را افزایش دهد.

روش های دفع سنگ کلیهفعالیت های ورزشی را فراموش نکنید

از راهکارهای دیگر افزایش دفع خود به خودی سنگ انجام فعالیت های ورزشی می باشد. افرادی که به طور مستمر و مرتب و روزانه ورزش می کنند خیلی کمتر از افراد کم تحرک که ورزش نمی کنند دچار سنگ کلیه می شوند. و یا حتی وقتی سنگ هم داشته باشند خیلی زودتر و راحت تر سنگ را دفع می کنند و کمتر نیازمند جراحی می شوند. بی حرکتی عامل تشکیل سنگ و عامل جلوگیری کننده از دفع سنگ می باشد و همچنین عاملی برای بزرگ شدن سنگ می باشد.

افرادی که به دلیل ضایعات نخاعی ویلجرنشین هستند پنجاه درصد طی سه ماه اول بعد از ضایعه نخاعی سنگ کلیه خواهند ساخت واین نشان دهنده تاثیر بسیار شدید بی حرکتی بر سنگ سازی و افزایش ابعاد سنگ هست. پس به بیماران سنگ کلیه توصیه اکید می شود که ورزش را فراموش نکنند.

بعد از ورزش و مصرف بالای مایعات، آن چه که در دفع خود به خودی سنگ کمک کننده می باشد، البته تاکید می شود سنگ با ابعادی که قابل دفع باشد، درمان دارویی می باشد که توسط متخصص اورولوژی برای بیمار تجویز می شود.

روش های دفع سنگ کلیهداروها از دیگر راهکارها می باشد

انواع داروها در طول سال های متعدد برای این بیماران استفاده می شود مثل داروهای ادرار آور تا داروهای گیاهی و شیمیایی که برای التهاب حالب استفاده می شود. داروهای ادرار آور مثل فوروزماید و هیدروکلروتیازید، برای بیمار خیلی کمک کننده نیست، چون با تولید ناگهانی بسیار بالای ادرار، پریستالتیسم یا حرکات دودی حالب را مختل می کند ممکن است به علت حجم بالای ادرار فقط برای بیمار درد ایجاد کند و نتواند به شکل طبیعی برای دفع سنگ به بیمار کمک کند. در نتیجه استفاده از آن ها خیلی قابل توصیه نیست.

داروهای ضدالتهاب مثل خانواده‌ استروئیدها که مثال بارز آن دگزامتازون می باشد، و داروهای Nsaid مثل دیکلوفناک، بروفن، ایندومتاسین و ناپروکسن با کم کردن التهاب حالب امکان بهبودی و دفع خود به خودی سنگ را بالا می برند. اخیرا مقالات متعددی بر روی اثرات مفید داروی تامسولوسین در دفع سنگ، که یک داروی الفا بلاکر است و داروی شناخته شده پروستات هست، انجام شده است. بنابراین معمولا در بیماران با سنگ های حالب و سنگ های با سایز قابل دفع مراجعه می کنند از این دارو هم در کنار داروهای دیگر برای دفع خود به خودی سنگ استفاده می شود.

استفاده از داروهای گیاهی از روش های دفع سنگ کلیه

داروهای گیاهی چه داروهایی که به روش های سنتی تهیه می شوند مثل انواع عرقیجات هارشتر و خارخاسک … توسط بیماران استفاده می شود ولی خیلی مطالعات علمی معتبر روی آن ها انجام نشده است و نمی توان قطعا بر روی بی خطری آن یا اثربخشی آن صحبت کرد. اما بیماران ممکن است به صورت روتین استفاده می کنند.

اما داروهای گیاهی هستند که به صورت شربتی و کارخانه ای تولید می شوند مثل سیستون و رواتینکس و لیتورکس که بیشتر قابل توصیه هستند هم در فازی که سنگ در داخل کلیه قرار دارند به کوچک شدن سنگ و دفع سریعتر آن کمک کند و هم در فازی که سنگ در حالب بیمار گیر کرده است و بیمار درد دارد ممکن است در دفع سنگ کمک کند.